HOGYAN NEVELJÜNK, OKTASSUNK ISKOLÁINKBAN?
Alapelv: Puritánság és szellemi igényesség
Az egyházi iskoláinkban folyó tanítás, oktatás, nevelés valamennyiünk szívügye. Reménységünk az utánunk jövő generációkban van: mindent szeretnénk nekik átadni, ami szebbé, értelmesebbé, hitben elmélyültebbé teszi életünket a mi tapasztalataink felhasználásával is. Napjainkban, amikor az örvendetesen megszaporodott iskoláinkban és immár egyetemünkön is egyre fontosabb kérdés a keresztyén nevelés dolga, sok jó gondolatot ébreszthet debreceni szerzőnk, a neves költő alábbi írása. A tiszántúli város közelmúltban ünnepelte történelmének egyik fontos évfordulóját. A Kollégium múltjából merített és ma is érvényes megtapasztalásokról szólt szerzőnk nagyobb lélegzetű előadása. Ennek első részében a debreceni Kollégium sajátos hagyományairól és az európai tudományosságban, nevelési rendszerében betöltött szerepéről szólt. A Kollégium azon vonásáról, amely – hasonlatosképpen szinte valamennyi református kollégiumunkhoz – az európaiságot jelenítette meg és fejlesztette tovább saját eszközeivel a mi vidékeinken. A szerző alábbi gondolatai a történelmi tapasztalatok jelenbeni fontosságáról szólnak.